Spring til indhold
Luk

Om Odense 

Cykelproduktion i Odense

 

af Kurt Rasmussen

 

Kildemoes’ cykelfabrik i Nr. Lyndelse stoppede produktionen af cykler den 1. oktober 2010. Efter mere end 120 år med cykelproduktion på Fyn blev der sat punktum for en æra, hvor Fyn i almindelighed og Odense i særdeleshed har været med i forreste række. Talrige små, mellemstore og enkelte store virksomheder har bidraget til, at danskerne kunne trille rundt i cyklernes land på ”egne produkter”.

 

Thomas B. Thrige og medarbejdere ved værkstedet på Klingenberg ca. 1895.

Annonce for Fyens Cykleværk i Fyens Stiftstidende 1900.

 

Fra "væltepetere" til nutidens cykler

 

Snedker Th. Petersen fra Middelfart var i 1867 på verdensudstillingen i Paris og blev her så begejstret over en velocipede ("væltepeter"), som franskmanden Michaux udstillede, at han vel hjemkommet til Middelfart straks fabrikerede en kopi – i træ! Vidunderet forblev dog et unikum. Safety-cyklen afløste velocipeden, men først med luftringens fremkomst i slutningen af 1880-erne begyndte det to-hjulede vidunder for alvor at vinde indpas, og cykelforretninger dukkede op i stort tal i Odense. Blandt de førende var Niels Eriksens Cyklefabrik, A/S Fyns Cycleværk og Carl Eriksen, der forhandlede det tyske mærke Adler, men også havde en vis egenproduktion.

 

Alle ovennævnte var repræsenteret på den store cykeludstilling, der i marts 1895 blev afholdt på Industripalæet i Odense, hvor firmaerne H. Demant og Thomas B. Thrige ligeledes fremviste deres produkter. Thrige havde efter et længere ophold i USA etableret sig i Odense med bl.a. reparation af cykler, hvilket hurtigt resulterede i en egentlig produktion. På udstillingen var Thrige repræsenteret med en eldrevet cykel. H. Demant var symaskinefabrikant, men tog cykelfabrikationen op så tidligt, at han kunne udvide sit visitkort med titlen bicyclefabrikant. Demantcyklen forblev en del af firmaets sortiment indtil 1905, da restpartiet blev solgt til fabrikationspris. Ikke fordi firmaet var i vanskeligheder, men mere fordi kræfterne skulle bruges på et nyerhvervet generalagentur for det amerikanske høreapparat Acousticon, der skulle vise sig, at være den spæde start på en af nyere tids mest succesfulde danske virksomheder: høreapparatfabrikken Oticon.

 

"Grand" i Nr. Aaby - Smith & Co i Odense

 

Dansk Cykleværk “Grand” i Nr. Aaby på Vestfyn blev grundlagt i 1896 af smedesvend Rasmus Anton Andersen. Andersen var blevet inspireret af et længere ophold i Tyskland, hvor cykelproduktionen var langt fremme, og det varede ikke mange år, før ”Grand” kaldte sig Danmarks største deciderede cykelfabrik. Foruden stelproduktionen fabrikerede man nemlig tillige fælge, skærme, styr, sadelpinde, forgafler og kædeskærme.

 

I slutningen af 1930'erne var det dog Odense-virksomheden Smith & Co., der kunne prale af at være størst i Danmark med en årlig produktion på 35.000 cykler. Firmaet var startet i 1894 af Robert Jacobsen og Ivar Smith som en isenkramforretning med bl.a. salg af cykler. Salget gik så godt, at en egenproduktion blev startet, og grundlaget for den senere så kendte SCO-cykel var lagt.

 

I 1909 blev isenkramafdelingen flyttet til en særskilt afdeling i Slotsgade, og cykelafdelingen endte efter flere udvidelser i Kochsgade. Efter 2. verdenskrig blev samarbejdet med Grand i Nr. Aaby betydeligt udbygget. Blandt andet blev alle stellene produceret her, og i 1955 ophørte Grand som selvstændig virksomhed – storebror i Odense overtog alle aktiviteter.

 

Cykelfabrikker i Odense i lidt mindre målestok var N.C. Bang i Frue Kirkestræde og Frederik Rasmussen i Slotsgade, der begge startede som en gros-firmaer. N.C. Bang omkring århundredeskiftet i Kronprinsensgade, men efter at være flyttet til Frue Kirkestræde 14 i 1911 blev den gamle tekniske skole tilkøbt og indrettet til produktion af cykler, der solgtes under mærket ”NCB”. Frederik Rasmussen havde som grossist i begyndelsen af århundredet eneforhandling på Fyn af Hamlet cykler, men begyndte efter uenighed med producenten af disse at producere sin egen cykel under navnet ”Skjold”.

 

Egedesø og Kildemoes

 

I 1935 startede R.P. Egedesø under beskedne kår i Dronningensgade 19 med produktion af komponenter og reservedele til cykler. Grundet varemangel og krisetider startede Egedesø i krigens første år med at montere hele cykler. Stellene leverede en ung mand ved navn Børge Kildemoes, der drev en cykelforretning i Sct. Jørgensgade i Odense. Rørene til stellene kom for en stor dels vedkommende fra brugte cykler. I begyndelsen af 50-erne flyttede Egedesø til Rugårdsvej 15, og samtidig lancerede man navnet ”Everton”. Cykelfabrikationen flyttede til Tarup i 60-erne i forbindelse med et generationsskifte, og i 1995 blev rettighederne til navnet Everton solgt til Smith & Co.

 

Børge Kildemoes kom ud af krigen med skindet på næsen og megen erfaring rigere. Produktionen af stel til videresalg fortsatte, men i 1959 flyttede virksomheden ind i det gamle mejeri i Nr. Lyndelse med senere omfattende stigning i produktionen og store udvidelser til følge. Kildemoes sikrede dermed Fyn en fortsat førerstilling inden for cykelfabrikation de næste 50 år. Den blev yderligere udbygget, da Smith & Co. i 1997 valgte at stoppe produktionen af cykler, der blev overtaget af Kildemoes sammen med alle tilhørende varemærker.

 

Cykelfabrikken ”Redux” må heller ikke glemmes. Firmaet startede under beskedne kår i Grønlandsgade med speciale i reducerede (heraf navnet ”Redux”) rør til for- og baggafler. Midt i 50'erne flyttede man til Østerbro i Odense og til en betydelig større produktion, der først og fremmest gik til den svenske Monarch-koncern. I slutningen af 60'erne blev virksomheden flyttet til Nyborg, men er for længst ophørt.

 

Som et kuriosum i rækken af odenseanske cykelfabrikanter skal ikke glemmes skaberne af mærkerne ”Skandsen” og ”Vitesse”. Leopold Grønning startede egen forretning i 1949 på Skibhusvej 146. Navnet ”Skandsen” havde han arvet efter faderens forretning, der i mange år lå i Overgade. Men med fod under egen filebænk begyndte Leopold Grønning en eksklusiv produktion af racerstel til datidens cykelstjerner. Stellene blev bygget efter mål og var uhyre eftertragtede, ikke mindst efter at datidens største lokale navn, Palle Lykke, i midten af 50'erne vandt det ene løb efter det andet på både bane og landevej. Skandsen-cyklen blev samtidig kendt for sin patenterede hjulbenede forgaffel. Patentet og retten til navnet solgte Leopold Grønning senere til N.C. Bang og indkasserede herfor 10 kr. for hver cykel der, blev produceret.

 

Haagen Christensen var det største lokale navn, da Odense Cyklebane blev indviet i 1948, og han ikke alene kørte på en ”Skandsen”-cykel, han blev ansat hos Grønning og lærte kunsten, at håndbygge et stel. I 1956 sagde han sit job op og nedsatte sig som selvstændig i en kælderforretning i Læssøegade, og her fabrikerede han den første ”Vitesse”- cykel. Var navnet ikke kendt før, så blev det det i 1962, da en ung ukendt fynbo ved navn Kaj E. Jensen på Vigorellibanen i Milano – kørende på en ”Vitesse” - blev verdensmester i 4 km individuelt forfølgelsesløb. I dag er de to navne fortid. Begge forretninger blev generationsskiftet og er i dag ophørte.

 

Og 1. oktober er det altså slut. Der vil stadig blive solgt cykler med mærkerne Kildemoes, Everton, SCO med videre, men produktion af stel og øvrige komponenter vil finde sted i Sverige, Frankrig og Fjernøsten. På gader og veje vil det ikke kunne ses. Dér vil Danmark forhåbentlig også de næste 120 år være cyklernes land.