Spring til indhold
Luk

Om Odense 

Odense fra luften

 

af Jørgen Thomsen og Johnny Wøllekær 

 

De første, der forsøgte at få en flyvemaskine i luften ved Odense, havde ringe succes.  Men den 8. september 1911 var der endelig gevinst. I flere dage havde aviserne fortalt om de to flyvere, Svendsen og Severinsen, der lavede flyveopvisninger i Middelfart og andre danske byer, og nu kom de også til Odense. Flyvningerne foregik på eksercerpladsen ved Sdr. Boulevard.

 

Avistegning af flyvning ved Odense. Robert Svendsen (1884-1938) var udlært mekaniker, men lærte at flyve i Frankrig i 1909 og blev den første, der fik dansk flyvercertifikat. Han vandt berømmelse, da han i 1910 krydsede Øresund.

Et fly fra den tid - dette er en dobbeltdækker, som blev brugt af Hermann Göring til kunstflyvinger, fotograferet på Amager ca. 1919.

 

Flyvning var noget nyt og spændende, og odenseanerne strømmede til for at få et glimt af himlens helte. Hen under aften blev de spinkle flyvemaskiner, der mest af alt lignede forvoksede drager, gjort startklare. Propellerne på Severinsens maskine blev sat i gang. Kl. 18.57 rakte Severinsen hånden i vejret, og de to mekanikere gav slip, og efter nogle meter hen over græsplænen var flyveren i luften. Den første flyver over Odense var en realitet.

 

Kort efter var også Svendsen i luften, og snart kunne man høre propellernes skrattende snurren inde over Odenses hustage. Flyverens pludselig tilsynekomst satte byen på den anden ende. Da folk først fik øje på de store fugle, glemte de alt. På gader og veje stimlede folk sammen. En perfekt reklame for de kommende dages flyvninger.

 

Det var et privat konsortium, der havde hyret de to flyvere, og de to berømtheder skulle blive i Odense så længe, at man fik mindst fem flyvedage. Eksercerpladen var afspærret, så der måtte betales entré for at se flyvningerne på tætteste hold. Børn fik adgang til halv pris, og militærfolk i uniform havde gratis adgang.

 

Vejret var meget afgørende for, om der blev fløjet. Flere gange drillede vinden, og flyvningerne blev indstillet – men så gjaldt billetterne bare gjaldt til den næste flyvedag.

 

I flere dage begejstrede de to flyvere odenseanerne, og på eksercermarken var der feststemning. Musikken spillede, og folk morede sig med at gå rundt og se på ”todækkerne”.

 

Robert Svendsen blev odenseanernes yndling, og da han steg op i en ny rekordhøjde på hele 729 meter og satte ny skandinavisk rekord i højdeflyvning, ville jubelen ingen ende tage.

 

Søren Severinsen var også på rekordjagt. Han prøvede at sætte rekord i længdeflyvning med passager, men et forsøg gik i vasken, da passageren var en lille, men ”temmelig korpulent herre”, som avisen skrev. Allerede ved Sanderum Mark måtte han sætte flyveren på jorden igen. Med sindsro vendte Severinsen sig blot om til sin passager og sagde: ”Nej, ved De hvad, De er virkelig for tyk!” Passageren blev sat af, og Severinsen fløj tilbage, mens der blev sendt en bil ud for at hente den efterladte passager.

 

Den 18. september var flyveugen ovre, og Robert Svendsen tog til Ringe, hvor et nyt publikum ventede.